Assalamualaikum w.b.t,
Hari ni saya tahu betapa pentingnya "comforting others". Alamak. Maaf di atas bahasa rojak yang digunakan. Err tak dapat fikir perkataan bahasa melayu yang sebetulnya. Lalalala. Hihi. Sedapkan hati bukan hanya dari segi memberi pujian atau mengeluarkan kata-kata yang baik. Tapi juga memberi keselesaan dan kelegaan kepada seseorang yang berada dalam kesedihan atau kerisauan. Waktu-waktu cenggini la empati tu penting.
For those who really need someone to comfort them, some good words really can make them feel kind of relief from something. So, comforting the others is very very important okay?! When someone who probably have no sense of comforting others, they might say words that hurting. Yeah, it's right if you say "Hermm.. sorry, I didn't born to please you". It's not that every time we speak, we should please the others but look at what situation they are in.
When they are in grief or anxiety, say something that can comfort them. As simple as that. Kengkadang masalah yang kecil pun, kalau tak kena gaya cakap boleh jadi down satu hari. Huhu. So, watch your words. Saya sendiri bukan jenis yang nak kena sedapkan hati sendiri setiap masa. Tak betul la kan. Asyik nak kena jaga hati dia je. Manyak cantekkk laaa muka kau! Haha :D
Frankly I say, sometimes I really need someone to comfort me especially when I'm feeling anxious of something. "It's okay, tak ada apa-apa la" pun dah cukup nak hilangkan sedikit perasaan risau tu. Tapi kalau saya sedih better jangan pujuk or datang dekat, nanti gua nangis. Layan je perasaan sedih tu sorang-sorang , nanti dia baik sendiri. Haha. Cengeng much :P
Mungkin hari ini saya agak sensitif. Dua patah perkataan tu mampu membuatkan hati ni sedikit terguris. Dah la tengah risau + nervous masa tu. Bikin saya sedih je :'[ Huuuu. Abaikan abaikan. Tak salahkan sesiapa pun. Mungkin mood tak sihat kot hari ni. Lalalala.
# I wish to be someone who can comfort the others. Always :]
Putih-putih melati , merah-merah delima,
Siapa yang baik hati , pasti ku terima...
Off to bed. Salam semua :D

No comments:
Post a Comment