Sunday, 22 July 2012

~ Zon kesibukan bermula

Assalamualaikum,

Herm. Esok dah start praktikum fasa II. Huh. Mood praktikum tak ada lagi. Macam mana ni huii. Grr. Harap-harap esok akan OK. Moge mood praktikum tu  cepat-cepat datang. Biar jadi rajin sikit.  Praktikum nanti mesti sangat busy. Bila da busy, tak bolehlah nak mengarut-ngarut sangat kat sini. Keh3.

Semoga semuanya dipermudahkan olehNYA. Amin.
That's all. Adios!

P/s : Nak g iron baju. Esok sekolah^^

Tuesday, 17 July 2012

~ Immatured people huh?

Assalamualaikum,

Uishh. Tajuk omputeh hari ni ye. Keh2. Immatured atau dalam bahasa ibunda kita ialah tidak matang. How can we differentiate maturity in attitude? Ouh, that's easy. Just look at how they speak, how they interact, how they behave and how they manage their life. As simple as ABC!! hehe.

Setiap orang ada kelemahan dan kelebihan masing-masing. Ada orang nampak tidak begitu matang dari luaran tapi matang sikapnya dan ada juga yang nampak je matang padahal perangai macam budak-budak. Hehe. Saya mungkin nampak tidak matang pada pandangan luaran. Tapi janganlah terus judge saya sebagai budak tak matang pulak. Heeee. Apa taknya? 

Mak Cik : Eh dik, sekolah mane eh?
Saya : Err. err. Kite belaja kat maktab cik. Hehe *Saya dah 22 tahun lah makcik.huh(dalam hati)*
Mak Cik : Laa. Ingatkan sekolah lagi. Nampak kecik je.
Saya : Erkk *Hanya mampu tersenyum. Ngeh2.*

Itulah keadaannya kalau jenjalan sensorang ataupun pergi ke tempat yang agak-agak orang tak kenal. Huahua. Err. Muka terlebih kebudak-budakan or tidak matang pun susah jugak. Herm. Ok bersyukur dengan kejadian tuhan yang telah jadikan saya kecil molek kiut miut nih. Boooooooo!!!!! Haha. Maknanya, saya ni awet muda lah. Haha. Bukan senang nak jadi awet muda tau. Terima kasih tuhan :]

But, people keep judging from the outside looks. Hey, I'm 22 years old. That's old enough to think rationally although I am acting a little childish. Hehe. Tapi, saya rasa semua orang pun ada side yang tak matured. Biasalah. Nobody perfect kan. Kalau nak diikutkan, ramai je yang umur dah tua tapi perangainya. . .Ya ampun. . . Sangat tidak matured.

Sorry to say lah. Ramai juga yang berlagak matang walhal sudah terang lagi bersuluh attitude yang mereka tunjukkan tersangatlah childish. Herm. Gitulah kalau dah rasa besar dan matang sangat. Err. Do you think that's cool enough huh? Grr.

How to show your maturity. . Fikir dahulu sebelum melakukan atau berkata sesuatu. Jangan main cakap lepas atau buat sesuatu ikut sedap je. How?? Senang je. Just put yourselves in others' shoe. If you feel that it hurts you, it might hurt the others too. So, think before you act or talk. Rasanya kalau semua orang ada sikap macam ni, fuuuuu memang aman lah dunia ni. Ngeh3. 

Ada juga sesetengah yang agak-agak rasa macam dah matang sangat then tak nak dengar dah nasihat orang lain. Hey, nasihat atau teguran boleh diberi tak kira tua atau muda, matang atau tak. Selagi teguran tu ke arah kebaikan dan bertepatan dengan syarak, haruslah diterima teguran tersebut dengan hati yang terbuka. Takkan nak harapkan ustaz or ustazah bagi teguran baru nak terima kot. Hesh. Tak faham betul dengan orang-orang yang macam ni. Heh~

Err. Dah banyak sangat merapik ni. Keh2. Post ni bukan nak menwar-warkan bahawa saya seorang matang atau tidak. Tapi sekadar ingin berkongsi. Saya pun tak perfect. Masih lagi dalam proses mematangkan sikap diri sendiri. ^^ 

Herm. Itu sahaja. Adi0s!!!


P/s : Age does not define maturity ^^


Friday, 13 July 2012

~ Menghapus jejakmu

Assalamualaikum....


Uishh. Nak hapus jejak siapa pun saya tak tahu. Hee. Tapi yang pasti saya sangat suka lagu ni. Lagu 'Menghapus Jejakmu' ialah nyanyian band Indonesia iaitu "Peterpan". Dulu, band ni agak popular tapi sudah agak menurun disebabkan berlakunya kontroversi dari vokalisnya. Tak nak cerita panjang. Semua dah tahu kot. Hehe. Tapi saya tak kisah pun, saya minat lagu dia je ok. Keh3. 

Meskipun lagu ni dah lama, tapi lagu ni tetap jadi pilihan hati. Adakah kerana lirik lagunya?! Herm, tak tahulah. Mungkin la kot. Dah berapa sem saya punya ringtone mesej lagu ni tak ditukar. Even tukar dengan lagu lain pun sekejap je. Lepas tu, set up balik dengan yang asal. Hehe. Apa istimewanya lagu ni pun saya tak tahu. Just simply love it. Kawan-kawan selalu usik pasal ringtone mesej yang dah lama tak bertukar ganti. Huhu. Nak buat camne, rasa macam tak nak tukar. Kalau dengar lagu kat handphone pun, lagu ni mesti wajib didengar. Takkan jemu. Haha ^^.

~
MENGHAPUS JEJAKMU 
Terus melangkah melupakanmu
Belah hati perhatikan sikapmu
Jalan pikiranmu buatku ragu
Tak mungkin ini tetap bertahan

Perlahan mimpi terasa mengganggu
Kucoba untuk terus menjauh
Perlahan hatiku terbelenggu
Kucoba untuk lanjutkan itu

Engkau bukanlah segalaku
Bukan tempat tuk hentikan langkahku
Usai sudah semua berlalu
Biar hujan menghapus jejakmu

Terus melangkah melupakanmu
Belah hati perhatikan sikapmu
Jalan pikiranmu buatku ragu
Tak mungkin ini tetap bertahan

Perlahan mimpi terasa mengganggu
Kucoba untuk terus menjauh
Perlahan hatiku terbelenggu
Kucoba untuk lanjutkan itu

Engkau bukanlah segalaku
Bukan tempat tuk hentikan langkahku
Usai sudah semua berlalu
Biar hujan menghapus jejakmu

Lepaskan segalanya
Lepaskan segalanya

Engkau bukanlah segalaku
Bukan tempat tuk hentikan langkahku
Usai sudah semua berlalu
Biar hujan menghapus jejakmu

Nanananana
Nanananana
Nanananana
Nnananana
Nanananana
Nanananana
~
Herm, semoga jejaknya terhapus. Adi0s!!
P/s : My frenzy, sila abaikan nada mesej lagu ni. Hehe. I malas nak tukar. Keh2.


Thursday, 12 July 2012

~ Prasangka buruk

Assalamualaikum,


Prasangka buruk. Salah satu sikap manusia yang tidak baik dan harus dijauhi sama sekali . Selesa ke kalau sentiasa berprasangka buruk ni?! Asyik nak cari kesalahan orang lain dan sentiasa menuduh yang bukan-bukan tanpa usul periksa. Huwaa. Berdosanya. Bukan nak kata kat orang lain. Berprasangka buruk tu memang selalu sangat dibuat oleh saya juga. Ya Allah, tetiba bila keinsafan tu datang. Reflect sekejap. Huh banyaknya dosaku kat dunia neh. Yelah. Selalu je buat kesimpulan negatif padahal tak tahu perkara sebenarnya. Benda-benda macam ni laaaa yang boleh sebabkan fitnah dan mengumpat. Astaghfirullah. *isk.isk.insafkejap*

Ok nak bagi contoh situasi sikit. Ni contoh je k. Tak ada kaitan dengan yang hidup atau yang sudah mati. nGEH2. Ada seorang budak sedang menolong gurunya mengangkat barang-barang yang berat. *Dalam hati* Eleh. Nak tunjuk rajin konon. Nak bodek cikgu laa tu. Haa. Tengok! Dah ada unsur prasangka buruk di situ. Macam mana kalau budak tu memang ikhlas nak tolong. Err err. Tak pasal-pasal dapat dosa free kan. Ish2. Teruk teruk. :'(

Rasanya sepanjang hidup ni, memang selalu je berprasangka buruk. Cuba fikir dari sudut positif sikit. Asyik nak fikir negatif je. Huuuu. Ya Tuhan, bersihkan hatiku dari berprasangka buruk. Kalau kita sentiasa berbaik sangka mesti hidup akan lebih bahagia kan. :]


Muhasabah diri itu perlu. Adi0s!!!

P/s : Jangan tidur selepas Asar dan tolong jangan membazir makanan!! Tetiba je.hehe.
**nasihat untuk diri sendiri**

Saturday, 7 July 2012

~ Jodoh itu rahsia Allah

Assalamualaikum,


:: Dan sesungguhnya jodoh itu rahsia yang Maha Kuasa ::
Sering terjadi..........
Berkawan dengan orang lain, bercinta bagai nak rak dengan orang lain dan akhirnya berkahwin dengan orang lain.

**********
Dan jika telah ditetapkan olehNya bahawa dia jodoh kamu, dia akan tetap menjadi milikmu.
Jangan risau sekiranya masih belum bertemu jodoh kerana Allah sedang melindungimu dari maksiat dan sedang menyediakan yang lebih baik untuk kamu. 

P/s : If he is not yours, he will never was.^^



Wednesday, 4 July 2012

~ Tiada tajuk ^^

Assalamualaikum,



And I am trying to be a better muslim. INSYAALLAH :]
Sometimes,we really need to reflect ourselves to see what we have d0ne. 
For the things I have d0ne wrong in the past. I really hope not to d0 it again. Change. That's the only solution. :] But still, I need the strength...
My life depends on myself. I am the 0ne to choose the right way........

p/sThe 2 writers on your shoulders.Which one are you keeping busy?
Left or right ;) *think.reflect.act*



Tuesday, 3 July 2012

~ Ergh jerawat !

Assalamualaikum,

Eh. Kenapa tiba-tiba post entry pasal jerawat pulak nih. Hehe. Actually, 3 biji jerawat telah tumbuh dengan jayanya kat muka I. Err. Sakit woo. Tapi jerawat nih perkara biasa. Sering terjadi dalam kalangan remaja, namun juga terjadi dalam kalangan orang dewasa. Err. Saya kategori remaja la ye. Haha. *bajetmuda*

Jerawat atau nama saintifiknya "Acne Vulgaris" merupakan satu fenomena biological yang terjadi kepada kulit akibat masalah keradangan tisu pada bahagian kalenjar minyak dikulit manusia. Pheww. 

Mungkin ramai yang tidak tahu bagaimana jerawat boleh terbentuk. Herm. Mai ceq nak habaq kat hang-hang suma. Jerawat terjadi bila kalenjar minyak mengeluarkan terlalu banyak minyak dan sebum di kulit terutamanya di muka, dada dan belakang. Huuu. Muka saya memang kuat berminyak. Kengkadang naik rimas jugak. Even guna pencuci muka kawalan minyak pun tak berkesan sangat. =.="

Jerawat biasanya akan tumbuh apabila kita meningkat remaja kerana faktor hormon (akil baligh). Jerawat juga akan tumbuh apabila kita tertekan atau stress. Seterusnya, penggunaan kosmetik yang menutup liang minyak dan kulit yang terdedah kepada asap dan bahan kimia juga boleh menyebabkan jerawat. Ada juga yang berjerawat kerana alah terhadap sesuatu makanan. 

Herm. Masalah jerawat yang serius juga boleh menyebabkan kurangnya keyakinan diri, kemurungan dan malu untuk bergaul dengan orang lain. Tapi jangan risau sebab sekarang ni banyak cara nak hilangkan jerawat. 

Antaranya ialah guna pencuci muka yang sesuai dengan kulit untuk hilangkan kulit. Berhati-hati bila pilih pencuci muka dan barang mekap. Jangan main redah je pakai barang mekap sebab jerawat boleh jadi makin teruk kalau tak kena dengan mekap yang dipakai. Seterusnya, jaga pemakanan. Kurangkan makanan berminyak. Elakkan makanan yang boleh menyebabkan alahan. The most important thing ialah jangan PICIT JERAWAT. Haha. Yang ni saya paling suka buat. Huhu. Pantang ada jerawat sikit. Sibuk nak picit-picit. Hehe. Last but not least, jangan lupa basuh mekap sebelum tidur. Yelah, kalau dah letak mekap tebal 2 inci. Takkan tak nak basuh kot. Hak2 :] Bagi yang mempunyai masalah yang serius, biasanya akan memerlukan bantuan daripada pakar.

*dont do this at home*

That's all. Adi0s pe0ple !

p/s : Cepat la hilang jerawat kat muka ^^