Assalamualaikum,
Uishh. Tajuk omputeh hari ni ye. Keh2. Immatured atau dalam bahasa ibunda kita ialah tidak matang. How can we differentiate maturity in attitude? Ouh, that's easy. Just look at how they speak, how they interact, how they behave and how they manage their life. As simple as ABC!! hehe.
Setiap orang ada kelemahan dan kelebihan masing-masing. Ada orang nampak tidak begitu matang dari luaran tapi matang sikapnya dan ada juga yang nampak je matang padahal perangai macam budak-budak. Hehe. Saya mungkin nampak tidak matang pada pandangan luaran. Tapi janganlah terus judge saya sebagai budak tak matang pulak. Heeee. Apa taknya?
Mak Cik : Eh dik, sekolah mane eh?
Saya : Err. err. Kite belaja kat maktab cik. Hehe *Saya dah 22 tahun lah makcik.huh(dalam hati)*
Mak Cik : Laa. Ingatkan sekolah lagi. Nampak kecik je.
Saya : Erkk *Hanya mampu tersenyum. Ngeh2.*
Mak Cik : Laa. Ingatkan sekolah lagi. Nampak kecik je.
Saya : Erkk *Hanya mampu tersenyum. Ngeh2.*
Itulah keadaannya kalau jenjalan sensorang ataupun pergi ke tempat yang agak-agak orang tak kenal. Huahua. Err. Muka terlebih kebudak-budakan or tidak matang pun susah jugak. Herm. Ok bersyukur dengan kejadian tuhan yang telah jadikan saya kecil molek kiut miut nih. Boooooooo!!!!! Haha. Maknanya, saya ni awet muda lah. Haha. Bukan senang nak jadi awet muda tau. Terima kasih tuhan :]
But, people keep judging from the outside looks. Hey, I'm 22 years old. That's old enough to think rationally although I am acting a little childish. Hehe. Tapi, saya rasa semua orang pun ada side yang tak matured. Biasalah. Nobody perfect kan. Kalau nak diikutkan, ramai je yang umur dah tua tapi perangainya. . .Ya ampun. . . Sangat tidak matured.
Sorry to say lah. Ramai juga yang berlagak matang walhal sudah terang lagi bersuluh attitude yang mereka tunjukkan tersangatlah childish. Herm. Gitulah kalau dah rasa besar dan matang sangat. Err. Do you think that's cool enough huh? Grr.
Sorry to say lah. Ramai juga yang berlagak matang walhal sudah terang lagi bersuluh attitude yang mereka tunjukkan tersangatlah childish. Herm. Gitulah kalau dah rasa besar dan matang sangat. Err. Do you think that's cool enough huh? Grr.
How to show your maturity. . Fikir dahulu sebelum melakukan atau berkata sesuatu. Jangan main cakap lepas atau buat sesuatu ikut sedap je. How?? Senang je. Just put yourselves in others' shoe. If you feel that it hurts you, it might hurt the others too. So, think before you act or talk. Rasanya kalau semua orang ada sikap macam ni, fuuuuu memang aman lah dunia ni. Ngeh3.
Ada juga sesetengah yang agak-agak rasa macam dah matang sangat then tak nak dengar dah nasihat orang lain. Hey, nasihat atau teguran boleh diberi tak kira tua atau muda, matang atau tak. Selagi teguran tu ke arah kebaikan dan bertepatan dengan syarak, haruslah diterima teguran tersebut dengan hati yang terbuka. Takkan nak harapkan ustaz or ustazah bagi teguran baru nak terima kot. Hesh. Tak faham betul dengan orang-orang yang macam ni. Heh~
Err. Dah banyak sangat merapik ni. Keh2. Post ni bukan nak menwar-warkan bahawa saya seorang matang atau tidak. Tapi sekadar ingin berkongsi. Saya pun tak perfect. Masih lagi dalam proses mematangkan sikap diri sendiri. ^^
Herm. Itu sahaja. Adi0s!!!
P/s : Age does not define maturity ^^
sangat stuju, Age doesnt define maturity tu :)
ReplyDeletehehe.:)
Delete