Tuesday, 15 January 2013

~ Kesihatan : Ulser dalam mulut


Assalamualaikum w.b.t,

Wah. Ilmiah betul tajuk entry. Hak2. Rasanya setiap orang mesti pernah menghidap mata ikan atau lompangan atau dalam bahasa saintifiknya ulser mulut. Actually, sekarang ni saya tengah menderita gara-gara ulser kat lidah. Tergigit lidah punya pasal. Sakit wooo. Sumpah-tak-tipu. Hehe.

Biasanya ulser mulut ni terjadi kerana jangkitan bakteria dalam mulut. Tapi itu bukan satu-satunya sebab ulser terjadi. Kecederaan fizikal pesakit seperti tergigit pipi, bibir dan lidah juga boleh sebabkan ulser mulut. So, bagi sesiapa yang ada tabiat makan gelojoh tu, mohon banyakkan bersabar masa makan. Jangan duk gelojoh sangat, nanti mulalah tergigit itu ini, tercucuk tulang dan sebagainya. Hermm, semua tu penyebab utama ulser mulut. So, kena hati-hati lah sikit waktu makan tu.

Ulser juga boleh timbul kerana kekurangan zat makanan , tekanan , kurang rehat dan keadaan mulut yang kotor. Ulser juga sebenarnya merupakan tindak balas jangkitan bakteria. So, pandai-pandai lah jaga kesihatan oral anda ye kawan-kawan. 

Jangan bimbang !! 

Ulser mulut merupakan penyakit tidak berjangkit dan biasanya akan sembuh dengan sendirinya. Kalau nak cepat baik, orang cakap letak garam. Tapi kena sabar sikit sebab sakit gila masa letak garam tu. Saya pun tak berani buat kalau kena ulser. Biasa letak krim "Bonjela" jeee.


Ulser biasanya berwarna putih dan berbentuk lompang di bibir, pipi mahupun mulut. Fuuu, rasa sakit yang amat masa nak menguyah makanan dan telan air liur. Huuuu. Kengkadang rasa macam kurang selera makan sebab ada ulser dalam mulut. Sesiapa yang pernah hidapi ulser akan faham apa yang saya duk melalut nih. Hahaha. Memang perit sangat bila ulser tu terkena makanan yang kita makan. Haaa. Satu lagi. Ulser juga menyebabkan gangguan semasa bertutur. So, akan jadi sedikit pendiam sebab nak cakap pun tak ada mood. Hehe :P

Ada beberapa cara nak hilangkan ulser. . .

1) Perbanyakkan minum air suam.
2) Berehat dengan tidur yang cukup.
3) Amalkan tabiat menjaga kesihatan dan kebersihan mulut dan gigi.
4) Mengambil makanan yang seimbang dan berkhasiat.
5) Elakkan makan secara tergopoh-gapah untuk mengurangkan risiko kecederaan fizikal mulut.
6) Letakkan ais pada tempat ulser untuk legakan sakit.
7) Letak garam atau asam keping pada ulser [petua kampung].

The most important thing is :- 
Kalau ulser dalam mulut tak sembuh-sembuh jugak, silalah segera berjumpa dengan doktor gigi. Ulser yang lambat sembuh mungkin tanda-tanda awal barah mulut.
Awas !!! Mind yourself with this advice !!

I'm your doctor today. Hee. XOXOD. Publish :P
 # jangkit.dian.istanbul.aku.datang.hehe.


Wednesday, 9 January 2013

~ behind the names ????


Assalamualaikum w.b.t,

Godek-godek facebook jumpa benda alah ni. Kind of interesting.
Just wanna share with you guys. Hehehe ^^

BMW : Brings Me Woman
LEXUS : Luxury Exports to United States
FORD : For Only Romatic Drivers
HYUNDAI : Hope You Understand Nothing's Drivable And Inexpensive
VOLVO : Very Odd Looking Vehicular Object
PORSCHE : Proof Of Rich Spoiled Children Having Everything
KIA : Kills In Accidents
TOYOTA : The One You Only Trusts Always 

Herm. From all of the above, I would like ......
TOYOTA - The One You Only Trusts Always. 
Ececece. Hihi :]


Tapi sebenarnya aku sangat tergilakan SUZUKI SWIFT kaler putih. Aww. Sporty gitu. I loike !! Entah bila baru dapat beli pun tak tahu. Hahaha. Berangan je lebih. Kui3. Tapi InsyaALLAH kalau ada rezeki lebih, kereta ni akan jadi milik aku jugak. Huahaha XD

Ok bebeh. XOXOD. Publish. Bye ^^


Wednesday, 2 January 2013

~ Ahlan Wasahlan 2013 :]


Assalamualaikum w.b.t,


Ahlan wasahlan tahun 2013 . .  Selamat tinggal 2012 . . 

Banyak suka duka yang telah ditempuhi sepanjang tahun lepas dan semoga ia dapat menjadi pengalaman terindah dan dapat mematangkan diri ni. Ok. Maknanya umur saya dah nak dekat 23 tahun la ye. Ya Allah, cepatnya masa berlalu. Rasanya baru semalam je aku dilahirkan ke dunia ni. Ok ayat tu sangat over. Ngeh3. :P Hey, sedar diri tu sikit. Dah tua dah, jangan duk berlagak muda lagi. Huh. Syukur alhamdulillah masih lagi bernafas dan masih dapat meneruskan hidup. Suka duka 2012 insyaAllah tidak akan dilupakan. 

New year 2013, please be nice to me. May Allah ease everything. Amin :]

Azam tahun baru?? Hermm. Biarlah rahsia. Homhomhom. Ngada- ngada nak berahsia padahal tak fikir lagi azam tahun ni. Hahahaha. Foshooo, it's gonna be tough this year. Final year.Waaa. Takutnya. Bahangnya kian terasa. Sangat banyak benda yang harus diselesaikan tahun ni. Salah satu nya, isi borang posting. Ish ish. Nanti mesti pening nak isi negeri mana. Haiyakkkk. Chill chill. Heh. Lambat lagi tu. *Ayat sedapkan hati. 

Praktikum 3 bulan menunggu. SK Losong, I'm cominggg for yaa kids. Jangan takut-takut ok. Teacher ni baik sangat. Tak garang pun. Wekkk. Naik lift tekan sendiri. Hahaha. Then, nak kena siapkan proposal lagi time praktikum tuh.  Memang serabut la nanti kan. So, sementara ada masa sebelum praktikum ni, saya mahu enjoy je. Hoyeah.

Ermm. Tukar topik lain jap. Berita hangat. Anak manja umi dah duduk asrama. Huuu. Everything by himself. Haha. Hesh budak tu, buat kakak ni risau aje. Tak pernah berdikari lah katakan. Tup tup duduk asrama. Hope everything will be fine for him. Semoga adik jadi lebih matang. Heee. :]

Ok lah got to go. Nak tengok cerita korea. Lalalala. 
Assalamualaikum semua :D